BAB 3: POTRET KENANGAN
Itulah yang membakar semangat dan menyemarakkan
keazamannya sehingga menjelagakan impian yang melekat dan kejap di lelangit
fikirannya. Diletakkan di atas meja belajarnya – setiap kali berada di situ,
dia pasti merenungnya. Tidak mungkin ingatannya akan berpisah dengan
kedua-duanya.
Fikirannya
agak lapang sekarang. Dalam perjumpaan sidang redaksi majalah sekolah tengah
hari tadi, Cikgu Latifah memberikan jaminan bahawa dia tidak akan dibiarkan
bersendirian menguruskan penerbitan majalah secara dwibulanan itu. Malah, Cikgu
Latifah akan membantu Adiwati memilih artikel-artikel yang sesuai untuk
diterbitkan.
Potret
berukuran 4R dan dibingkaikan itu diletakkan di atas meja itu kembali selepas
ditatapnya. Jika diturutkan kehendak hatinya, dia sebenarnya tidak tega untuk
meninggalkan ayahnya bersendirian di kampung – membiarkan ayahnya menempuh dan
melalui semua kesulitan untuk meneruskan kelangsungan hidup. Dan, yang paling
penting bertungkus lumus menyediakan ongkos buat biaya pelajarannya. Itu bukan
suatu pengorbanan yang kecil.
Mujur
ada Ucin. Maka, Ucinlah yang diharapkan untuk menjenguk-jenguk ayahnya
sentiasa. Sampai bila dia akan terus mengharapkan Ucin sesuatu yang tiada
kepastiannya. Pada pandangan matanya, Ucin seorang remaja yang cukup istimewa.
Walaupun tidak menyambung persekolahannya hingga ke sekolah menengah, Ucin
sangat mahir akan selok-belok hidup di hutan; Ucin mewarisi kepandaian ayahnya,
Tok Batin Bungah. Dia benar-benar terhutang budi kepada Ucin.
Tiada
aktiviti latihan sukan pada petang Khamis kerana sebelum waktu maghrib, semua
pelajar yang tinggal di asrama diwajibkan menyertai aktiviti bacaan Yasin dan
solat hajat pada setiap malam Jumaat. Adiwati memanfaatkan masa yang sengang
itu di Bilik Kelab Majalah Sekolah sebelum membersihkan diri dan bersiap-siap
untuk ke surau sekolah.
Sudah
ada dua orang rakannya yang menunggu di situ; Huey Shyan, jurugambar majalah
dan Shukri, wartawan sukan majalah sekolah.
“Lama
tunggu?” tanya Adiwati lalu meletakkan fail yang dibawanya di atas meja.
“Kami
baharu saja sampai, lebih kurang lima minit yang lalu,” jawab Huey Shyan, anak
seorang pengusaha pasar mini di bandar Mersing – mempunyai hobi mengumpul
pelbagai jenis kamera.
“Banyak
gambar yang menarik?” tanya Adiwati. Dia tahu, Huey Shyan mempunyai kepakaran
untuk menangkap gambar dari pelbagai sudut. Tidak hairanlah, hasil kerja Huey
Shyan jarang mengecewakan.
Huey
Shyan mengangguk. “Saya baharu sahaja pindahkan gambar-gambar itu daripada kad
memori ke komputer riba ni. Kamu pilihlah yang mana sesuai untuk diterbitkan.”
“Baguslah
kalau begitu, Huey Shyan. Shukri, apakah isu sukan untuk terbitan pertama
majalah kita pada tahun ni?” Adiwati mengalihkan pertanyaannya kepada Shukri
pula.
“Saya
fikir, eloklah kalau kita siarkan artikel berkaitan temasya sukan yang akan
diadakan di sekolah kita tidak lama lagi. Saya sudah menyiapkan drafnya. Dalam
masa dua atau tiga hari lagi artikel itu akan siap sepenuhnya. Hanya saya mohon
kerjasama daripada Huey Shyan agar dapat menangkap beberapa keping gambar
aktiviti latihan sukan,” jelas Shukri yang juga merupakan ketua pengawas di
sekolah itu.
Mereka
terus berbual-bual sementara menunggu kedatangan beberapa orang lagi ahli
jawatankuasa yang telah diberikan tanggungjawab masing-masing dalam proses
penerbitan majalah itu. Di samping itu, mereka turut berbincang untuk memilih
gambar-gambar yang paling sesuai untuk diterbitkan.
“Kamu
bagaimana, Adiwati? Apakah isu pertama yang bakal kamu tulis dalam ruangan
Suara Editor nanti?” tanya Shukri.
Adiwati
diam seketika; berhenti daripada memilih gambar-gambar yang terpapar pada skrin
komputer riba milik Huey Shyan. “Saya
fikir lebih elok untuk kali yang pertama ni saya lebih berfokus kepada isu
dalaman sahaja.”
“Contohnya?”
soal Shukri inginkan maklumat yang lebih lanjut.
“Memupuk
minta terhadap sesuatu kerjaya sejak di bangku sekolah lagi. Saya fikir,
sekolah adalah tempat yang paling sesuai untuk kita memulakan minat terhadap
sesuatu lapangan atau bidang yang bakal kita ceburi kelak. Bagaimana?” Adiwati
cuba mendapatkan respons daripada Shukri Huey
Shyan.
Shukri
mengetapkan bibirnya. “Saya fikir itu suatu isu yang menarik sebab sekarang ini
ramai dalam kalangan pelajar seolah-olah hadir ke sekolah tanpa ada apa-apa
matlamat dan tujuan,” ujar Shukri.
“Saya
bersetuju,” sampuk Huey Shyan. “Oleh
sebab tidak ada matlamat dan tujuan itulah maka ramai pelajar yang terjebak
dalam gejala yang tidak sihat,” tambahnya lagi.
“Saya
akan berusaha untuk mendapatkan statistik kesalahan disiplin yang dilakukan
oleh pelajar-pelajar sekolah ini, terutama yang melibatkan kes-kes berat untuk
beberapa tahun ini,” kata Adiwati. Dia memang bercadang untuk menemui Cikgu
Nasaruddin yang menyimpan semua data dan rekod dalam masa yang terdekat ini.
“Baguslah
kalau macam tu, Wati. Sekurang-kurangnya tulisan kamu itu disokong oleh fakta
dan bukti,” sokongHuey Shyan.
Ketika
mereka sedang rancang berbual-bual, datang Ravindran dan Shima. Mereka memohon
maaf kerana tiba agak lewat disebabkan bas awam yang mereka naiki mengalami
kerosakan enjin. Adiwati segera mengerti. Kebanyakan bas awam yang masih
bergerak di jalan raya di daerah ini sudah tua dan kerap pula tersadai di tepi
jalan. Dia sendiri pernah mengalaminya ketika keluar ke bandar untuk membeli
barang-barang keperluannya beberapa bulan yang lalu.
Banyak
perkara yang perlu dibincangkan pada petang itu sebelum artikel-artikel yang
bakal dimuatkan dalam majalah sekolah itu nanti diserahkan kepada Cikgu Latifah
untuk editan yang terakhir. Ravindran, pelajar tingkatan empat yang diamanahkan
untuk membuat grafik dan reka letak majalah itu ternyata yang paling awal
menyiapkan tugasannya.
“Kamu
bagaimana, Shima? Banyak karya pelajar yang kamu terima?” soal Adiwati.
“Manuskrip
cerpen ada dua belas, dan puisi ada dua puluh lapan,” jawab Shima sambil
menyemak buku catatannya.
“Banyak
juga. Jika begitu, nanti kamu berikan manuskrip itu kepada saya untuk saya baca
dan pilih karya-karya yang sesuai untuk disiarkan,” pinta Adiwati. “Ruangan
karya pelajar agak terhad. Kita tidak boleh menambah bilangan muka surat untuk
menjimatkan kos percetakan.”
Dalam
penerbitan majalah sekolah itu, Adiwati sedar sebagai editor dia perlu memilih
artikel-artikel dan karya-karya yang bermutu untuk disiarkan. Tahun lalu, dia
banyak membantu Farid melakukan tugas-tugas itu kerada dia telah dilantik
sebagai penolong ketua editor. Kini, dia yang menduduki kerusi itu. Hashimah,
pelajar tingkatan empat aliran sastera telah dilantik oleh Cikgu Latifah untuk
menjadi penolongnya. Setakat ini, Adiwati amat berpuas hati dengan kerja-kerja
yang dilakukan oleh rakan-rakannya.
Mereka
bersurai sebelum jam 6.00 petang. Ravindran, Shukri dan Shima perlu pulang
lebih awal untuk mengelakkan ketinggalan bas awam. Huey Shyan pula akan
dijemput oleh ibunya, Puan Goh. Sementara menunggu ibunya tiba, Huey Shyan
mengajak Adiwati ke kafetaria yang masih dibuka untuk kemudahan pelajar-pelajar
yang tinggal di asrama.
“Saya
bertuah dapat bekerjasama dengan kamu, Wati. Saya tidak menyangka Cikgu Latifah
masih memberikan tanggungjawab sebagai
jurugambar ini kepada saya,” kata Huey Shyan.
Adiwati
ketawa. “Apalah istimewanya saya ni, Huey Shyan? Saya juga seperti kamu,
pelajar biasa di sekolah ini.”
“Biasa?
Biasa yang luar biasa. Tidak semua orang mempunyai kekuatan dan semangat
seperti kamu. Ya, walaupun saya mungkin tidak begitu rapat dengan kamu, tetapi
cerita-cerita yang saya dengar membuatkan saya begitu teringin untuk mengenali
kamu,” ujar Huey Shyan sambil mengacau air teh “O” yang dipesannya.
Adiwati
menyedut sirap limau ais yang dipesannya. Tekaknya berasa segar. Kemudian, dia
mengacau-ngacau penyedut minumannya di dalam gelas itu.
“Positif?
Atau negatif?”
Huey
Shyan tersenyum – terserlah lesung pipit di pipinya. “Manusia, rambut sama
hitam, hati lain-lain. Jika hatinya baik dan bersih, tentulah kata-kata yang
baik juga akan keluar dari mulutnya. Jika hatinya penuh dendam dan hitam,
tentulah perkataan yang buruk-buruk sahaja terbit dari mulutnya.”
Adiwati
menghela nafas; dalam dan panjang. Dia menyedut minumannya lagi. “Benar kata
kamu, Huey Shyan. Inilah cabaran yang terpaksa saya hadapi. Selama mana saya
dapat menghadapinya, saya tidak pasti. Sekuat mana pun tebing, kalau hari-hari
dihakis ombak pasti akan runtuh juga.”
“Saya
percaya kamu akan dapat menghadapinya, Wati,” kata Huey Shyan untuk meniupkan
keyakinan Adiwati. “Kamu punya ramai kawan yang menyayangi kamu. Yang memusuhi
kamu pula cuma seorang atau dua orang sahaja. Pada akhirnya, saya percaya
orang-orang yang memusuhi kamu akan menjadi sahabat kamu. Percayalah,” tambah
Huey Shyan.
“Mudah-mudahan,
Huey Shyan. Terima kasih kerana menyebelahi saya,” balas Adiwati.
“Kita
ada akal untuk membuat pertimbangan, kan? Kita mesti bijak untuk mengenal pasti
sama ada orang itu kawan ataupun lawan. Kalau kamu ada apa-apa masalah, jangan
segan-segan beritahu saya,” kata Huey Shyan.
Entah
mengapa Adiwati berasakan pada petang itu hatinya berasa lapang dan lega.
Sebaik-baik sahaja Puan Goh tiba, Adiwati menghantar Huey Shyan hingga ke
kereta. Malah, dia sempat bertegur sapa dengan Puan Goh.
****
Setiap kali menatap potret itu, pasti dia teringat
akan kenangan lama bersama-sama ibunya; cerita-cerita ayahnya tentang kehebatan
ibunya. Semua itu kekal dan masih segar dalam ingatannya. Di luar, melalui
jendela yang terkuak luas Adiwati melihat purnama yang mula merangkak dada
langit. Purnama, walaupun tidak mengeluarkan cahaya sendiri tetapi dengan ihsan
matahari maka purnama seolah-olah kelihatan bersinar dan bercahaya.
Kenangan
silam segera menjengah layar ingatannya.
“Hari
ini, hari pertama Wati ke sekolah. Jangan nakal-nakal dan ikut cakap cikgu. Ibu
tak mahu Wati buat masalah di sekolah,” pesan ibunya sambil menocang rambutnya
yang lembut dan halus. Tocang itu seperti ekor kuda, dan berbuai-buai setiap
kali dia berjalan.
Seawal
jam 6.00 pagi, ibunya sudah mengejutkannya. Ayahnya pula menyediakan air suam
untuk dia mandi sebelum pergi ke surau yang berhampiran rumahnya untuk bersolat
subuh. Petang semalam, dia melihat ibunya menggosok beberapa pasang pakaian
sekolahnya dengan menggunakan seterika arang. Mulut seterika itu mengeluarkan
asap yang berkepul-kepul seperti mulut naga – memenuhi ruang rumahnya yang
berdindingkan bertam itu.
“Kalau
cikgu tanya, Wati jawab. Kalau cikgu suruh buat latihan, Wati siapkan. Faham?”
tegas ibunya lagi.
“Faham,
ibu. Wati nak belajar pandai-pandai, kalau boleh pandai macam ibu,” jawabnya.
Dan, pada ketika itu dia dapat merasai belaian dan kehangatan pelukan seorang
ibu; pelukan yang kejap dan lama.
“Lebih
pandai daripada ibu,” jawab ibunya yang masih belum mahu melepaskan pelukannya.
Pagi
itu, dia ke sekolah diiringi oleh kedua-dua ibu dan bapanya. Sekolah itu
terletak kira-kira satu kilometer dari rumahnya; mengambil masa hampir setengah
jam berjalan kaki. Mereka terpaksa menggunakan denai untuk sampai ke sekolah
itu. Jika hari hujan, denai itu akan becak dan berlumpur. Ayahnya belum
mempunyai wang yang cukup untuk membeli motosikal. Semasa melalui denai yang becak
dan berlumpur itu, ayahnya akan mendukungnya kerana tidak mahu kasut baharu
yang dipakainya kotor terpalit lumpur.
Ibu
dan ayahnya menunggunya sehingga dia masuk ke dalam kelas. Bangunan sekolah itu
hanya diperbuat daripada papan dan menggunakan dawai yang berjaring sebagai
tingkapnya. Mujurlah ada meja dan kerusi walaupun telah agak usang. Murid-murid
di sekolah itu datangnya dari beberapa buah kampung orang asli yang berdekatan.
Cikgunya pula ada enam orang sahaja termasuk guru besar.
Dan,
beberapa hari berikutnya kelakuan ibunya tetap sama; menyampaikan pesanan dan
nasihat agar dia belajar rajin-rajin dan sentiasa menghormati guru. Selepas
mempersiap dirinya, ibunya akan mendakapnya dengan erat sebelum dia dihantar ke
sekolah oleh ayahnya.
“Kamu
tahu bagaimana ayah mengenali ibu, Wati?” soal ayahnya pada suatu petang ketika
dia sedang duduk di atas tunggul kayu di hadapan rumahnya. Ayahnya pula sedang
meraut buluh yang telah dibelah-belah supaya licin dan kemas. Sebelum
dibelah-belah, buluh itu dijemur di laman rumah sehingga warnanya bertukar
menjadi kekuning-kuningan.
“Tentu
ibu seorang yang istimewakan, ayah?” balas Adiwati. Tangannya menongkat ke
dagu. Dia terus memerhati jari-jemari ayahnya yang lincah meraut buluh-buluh
itu.
Ayahnya
tersenyum – merenung wajah Adiwati. “Siapa sangka orang seperti ayah yang tiada
pelajaran ini, malah dianggap bodoh oleh sesetengah orang dapat mengahwini ibu
Wati. Kalau diukur mengikut paras rupa, kata orang seperti langit dengan bumi,”
ujar ayahnya berseloroh. “Tetapi, itulah hakikatnya. Hubungan kasih sayang
sesama manusia tidak pernah membeza-bezakan semua itu; paras rupa, warna kulit,
darjat ataupun keturunan.”
“Ayah
terlalu merendah diri. Tentu ada sesuatu yang istimewa pada ayah sehingga
membuatkan ibu memilih ayah sebagai teman hidupnya.”
Ayahnya
ketawa. “Bukan merendah diri. Ada kalanya kita perlu menerima hakikat. Ibu kamu
seharusnya mendapat lelaki yang lebih baik untuk dijadikan pasangan hidupnya.”
“Ayah
berasa bersalah kerana mengahwini ibu?” soal Adiwati.
Ayahnya
diam – berhenti meraut buluh-buluh itu lalu membuka topi kainnya yang berwarna
hijau; kumal dan lusuh. Dengan topi itu ayahnya mengipas-ngipaskan badannya.
“Tidak.
Sebaliknya ayah berasa puas kerana dapat membahagiakan ibu Wati walaupun pada
akhirnya....” Ayahnya tidak meneruskan kata-kata itu. Adiwati tahu, ada sebak
yang mula bertakung di dada ayahnya.
“Maafkan
Wati ayah kalau membuatkan ayah bersedih dan terkenang akan ibu,” ucap Wati.
Jika ayahnya tiba-tiba sahaja merindui ibunya, dia apatah lagi. Itulah wanita
yang mengandungkannya selama lebih sembilan bulan, melahirkannya dan
membesarkannya dengan susu badannya.
“Tidak
mengapa, Wati. Wati mesti tahu. Sebagai anak, Wati mesti tahu siapa ibu Wati
yang sebenarnya,” balas ayahnya sambil menyeka manik-manik jernih yang turun
perlahan-lahan menuruni cerun pipinya yang mulai berkedut dengan menggunakan
hujung lengan bajunya. “Ayuh masuk ke rumah. Ayah ingin tunjukkan kamu sesuatu.
Sesuatu yang telah lama ayah sembunyikan daripada pengetahuan Wati.”
Adiwati
membantu ayahnya mengenakan tongkat pada ketiaknya. Kemudian, dia memimpin
ayahnya menaiki tangga rumah yang diperbuat daripada kayu bulat dengan berhati-hati.
Sebaik
sahaja telah berada di perut rumah, ayahnya menyuruh Wati menunggu di ruang
tamu sahaja. Ayahnya langsung ke bilik. Tidak lama kemudian, ayahnya keluar
dari bilik itu sambil membawa satu keratan surat khabar yang disimpan dalam
plastik jernih.
Adiwati
menyambutnya dengan penuh rasa teruja apabila ayahnya menghulurkan keratan
akhbar yang kelihatan masih elok itu. Sebaik sahaja membaca tajuk berita itu,
dia terpempan seketika.
“Pemuda Orang Asli Menyelamatkan Wartawan
Daripada Dibaham Harimau”.
Adiwati membaca berita itu
dengan penuh debar dan minat.
“MERSING, 23 Julai - Seorang pemuda Asli telah bertindak berani
untuk menyelamatkan seorang wartawan wanita sebuah tabloid berbahasa Cina
daripada dibaham oleh seekor harimau. Kejadian itu berlaku di Hutan Simpan
Endau – Rompin kira-kira pada pukul 9.45 pagi. Pada ketika itu, Mary Lim, 23
tahun, sedang mendapatkan maklumat tentang kegiatan pembalakan haram yang
dilakukan di kawasan hutan simpan itu.
Mary Lim yang juga merupakan aktivis alam sekitar dan
hidupan liar berkata, pada ketika kejadian itu berlaku, beliau sedang berusaha
menangkap beberapa keping gambar tentang kegiatan itu. Tiba-tiba, seekor
harimau menerkamnya dari arah sisi.
“Saya hanya teringat akan mati dan menjerit sekuat-kuat
hati untuk meminta tolong. Saya terpaksa memukul kepala harimau yang buas itu
menggunakan kamera beberapa kali untuk mengelakkannya daripada menggigit
tengkuk saya,” ujar Mary Lim ketika ditemui di Hospital Mersing.
Jeritannya itu telah didengar oleh Asan bin Tan, 20
tahun, yang kebetulan berada di kawasan berhampiran serangan harimau itu untuk
mencari rotan manau. Semasa ditemu ramah, Asan berkata, beliau terpaksa
bertindak nekad untuk menyelamatkan wartawan itu dengan memaut leher harimau
seberat kira-kira seratus kilogram itu dari arah belakang dengan menggunakan
lengannya. Selepas melepaskan wartawan itu, harimau itu telah menyerangnya pula
dan berlaku pergelutan. Mujurlah dia sempat menarik parang pendek yang tersisip
di pinggangnya dan menetak harimau beberapa kali di badan dan kepalanya.
Ekoran kejadian itu, Asan yang turut dirawat di Hospital
Mersing terpaksa menerima lebih daripada dua ratus jahitan akibat serangan
harimau itu. Pihak polis daerah Mersing yang dihubungi turut mengesahkan
kejadian itu. Pihak polis akan bekerjasama dengan Perhilitan untuk menjalankan
siasatan berkaitan kejadian yang pertama kali berlaku di hutan itu dan
merancang usaha untuk mengesan harimau berkenaan.
“Ternyata
cintanya akan tempat ini tidak pernah padam, malah bertambah utuh,” ujar
ayahnya yang duduk bersandar pada dinding berhampiran pintu. “Setelah lebih
sebulan mendapatkan rawatan di sebuah hospital pakar di Kuala Lumpur, ibu kamu
datang ke sini kembali, Wati. Menyambung tugasnya.”
Dalam
diam, Adiwati semakin mengagumi ibunya. Siapa menyangka, seorang wanita yang
dilahirkan dan dibesarkan di bandar serta mendapat pendidikan di luar negara
akhirnya memilih untuk meneruskan kehidupannya di hutan; jauh daripada
kenikmatan hidup di kota.
“Ibu
kamu seorang wanita yang tabah. Dia sanggup mengorbankan segala kesenangannya
semata-mata untuk memperjuangkan nasib kami di sini. Malah, dialah salah
seorang aktivis yang lantang bersuara untuk membongkar kegiatan pembalakan dan
pemburuan binatang secara haram,” tokok ayahnya lagi.
“Sejak
itu ayah rapat dengan ibu?” tebak Adiwati.
“Ayah
sering menemaninya ke hutan untuk menjaga keselamatannya. Hubungan kami menjadi
bertambah akrab. Dan, kami mengambil keputusan untuk mendirikan rumah tangga
untuk mengelakkan fitnah dan salah sangka masyarakat di sini,” terang ayahnya.
“Ibu
memeluk agama Islam?”
Ayahnya
angguk. “Ketika menetap di sinilah ibu kamu memeluk agama Islam, Wati.
Kebetulan pada ketika itu Bahagian Hal Ehwal Islam Negeri sedang melaksanakan
program pengislaman orang-orang Asli di sini. Alhamdulillah, sebahagian besar
orang Asli di sini telah memeluk agama Islam termasuk Tok Batin. Seorang ustaz
lulusan sebuah universiti di Jordan telah ditempatkan di sini untuk membimbing
kami,” jelas ayahnya panjang.
“Ustaz
Khairun Nizam?” Adiwati masih mengingati wajah ustaz muda itu. Orangnya lemah
lembut dan mudah tersenyum; wajahnya bersih dan jernih. Suaranya begitu lunak
semasa mengaji atau melaungkan azan. Ramai kanak-kanak di situ yang menyukai
Ustaz Khairun Nizam.
“Selepas
mendapat pekerjaan tetap sebagai guru Pendidikan Islam di sebuah sekolah
menengah di bandar Mersing, ustaz terpaksa meninggalkan kami. Pun begitu, kami
di sini bersyukur kerana Ustaz Khairun masih meluangkan masa untuk berdakwah di
sini pada setiap hujung minggu sehinggalah beliau melanjutkan pelajaran di
Mesir untuk membuat PhD,” tambah
ayahnya lagi.
“Kenapa
ayah dan ibu tidak tinggal di bandar? Bukahkah itu lebih baik?” tanya Adiwati.
Kedengaran
keluhan berat yang lahir dari mulut ayahnya. Seolah-olah ada sesuatu yang
sedang tersekat di tenggoroknya. Ayahnya bungkam – agak lama. Sepi.
“Ayah?”
panggil Adiwati lembut. “Kenapa, ayah?”
“Tak
ada apa-apa, Wati,” jawab ayahnya; sedikit
tersentak. “Suatu hari nanti, Wati akan memahami semuanya. Percayalah.”
Adiwati
membasuh mukanya. Kenangan dan cerita-cerita tentang ibunya terus merayap di
benaknya. Sejak pulang dari surau tadi, dia lebih banyak menghabiskan masanya
berbaring di ranjang. Syaza pula masih belum pulang dari bilik air – mencuci
pakaian yang terletak di blok asrama sebelah. Dia pula bercadang untuk mencuci
semua pakaian kotornya yang diletakkan di dalam bakul pakaian pada pagi esok;
selepas subuh.
Malam
ini dia perlu membaca dan menilai beberapa buah karya pelajar dan seterusnya
memilih karya yang sesuai untuk disiarkan. Semua karya dan artikel yang
terpilih untuk disiarkan akan diserahkan kepada Cikgu Latifah selewat-lewatnya
pada hari Khamis depan untuk proses editan terakhir. Cikgu Latifah ialah ketua
editor majalah Suara Generasi yang juga merupakan ketua bidang bahasa di
sekolah itu. Walaupun mempunyai sarjana lanjutan dalam Pengajian Bahasa Melayu,
beliau fasih berbahasa Inggeris dan Mandarin.
Adiwati
menyedari tugasnya kini semakin rencam. Segala-galanya perlu ditangani dengan
cekap dan teratur; tidak mahu segala-galanya menjadi benang yang lurus pada
pangkalnya, tetapi kusut dan bergumpal pada penghujungnya. Biarlah benang itu
lurus dan mudah dilurut dari hujung hingga pangkalnya.
Esok
pagi, usai sahaja menyidai pakaiannya dia akan keluar ke bandar untuk pergi ke
bank. Permohonannya untuk keluar asrama bersama-sama Syaza telah diluluskan. Di
samping itu, dia perlu membeli sedikit barang-barang keperluan hariannya. Pada
peringkat awalnya, Syaza bercadang untuk pulang ke kampungnya di Endau. Namun
memandangkan banyak kerja sekolah yang perlu dituntaskan, maka dia menangguhkan
hasratnya. Tahun ini mereka akan menduduki peperiksaan SPM. Untuk berjaya,
mereka mesti sanggup berkorban. Ya, pergorbanan!
Tidak ada komentar:
Posting Komentar