Senin, 23 September 2013

NOVEL ADIWATI


BAB 1: JERNIH

Dia merenung aliran air yang menuruni bongkah-bongkah batu hampar dari kaki gunung itu dengan penuh minat. Nikmat. Sudah hampir satu jam dia duduk di situ sambil kakinya dijulurkan dan direndamkan ke dalam air yang dingin. Nyaman dan segar meresap ke seluruh tubuhnya. Sesekali dia mengoyang-goyangkan kakinya. Anak-anak seluang yang cuba merapati kakinya bertempiaran lari lalu hilang di celah-celah batu. Apabila dia mendiamkan kakinya, anak-anak seluang yang pemalu itu cuba merapati kakinya kembali.
            Adiwati tersenyum melihat gelagat anak-anak seluang yang berenang bebas lagi riang. Jiwa dan fikirannya begitu tenteram sekali. Suara air yang menerjah batu-batu di kaki gunung itu amat mengasyikkan.
            Beberapa hari lagi, keindahan Lata Kelisa akan ditinggalkannya. Dingin dan segar airnya juga akan ditinggalkannya. Dan, semilir dari gunung yang mesra dan sering membelai-belai tubuhnya  akan ditinggalkannya juga. Walaupun ini bukanlah kali yang pertama, tetapi perasaan sedih dan kerinduan pasti akan menghambat dirinya. Begitulah yang sering dirasakannya setiap kali meninggalkan daerah ini untuk menyambung pelajarannya di sebuah sekolah menengah berasrama penuh di bandar.
            Adiwati membujuk-bujuk dirinya. Ah, betapa semua ini hanya sementara! Aku pasti akan kembali ke sini. Mana mungkin aku meninggalkan tanah ini untuk selama-lamanya? Tidak mungkin. Apatah lagi di sinilah tanah tumpah darahnya. Perjuangan memerlukan pengorbanan. Itu azam dan tekadnya untuk mengubah kehidupan keluarganya – dia dan ayahnya. Dia juga ingin mengubah kehidupan kaumnya yang sekian lama mendiami kawasan pergunungan Gunung Julang Damai.
            “Persiapanmu bagaimana, Adiwati?” soal ayahnya. Lelaki bersusuk tubuh agak kecil dan kulitnya sedikit gelap itu sedang asyik meraut buluh untuk dijadikan lukah. Ada peniaga kraf tangan di pekan yang menempahnya – dijual untuk dijadikan cenderamata. 
            “Semuanya sudah saya siapkan, ayah. Cuma baju sekolah baharu mungkin Wati akan beli di pekan,” jawabnya. “Buat sementara ni, Wati pakai baju sekolah lama dahulu. Masih elok lagi.”
            “Duit yuran persekolahan dan belanja harian? Jika tidak cukup, ayah masih ada simpanan lagi. Walaupun tidak banyak, masih cukup untuk biaya kamu selama sebulan di sana. Nanti dapat duit jualan lukah-lukah ini, ayah simpan sebahagiannya untuk kamu,” ujar ayahnya.
            Entah mengapa dia berasa begitu terharu. Betapa dia harus meninggalkan ayahnya sendirian untuk beberapa bulan dan selama tempoh itu juga kebimbangan akan sentiasa bersarang dalam dirinya. Dan, selepas itu mungkin dia akan pergi lebih jauh lagi – melanjutkan pelajarannya di universiti pula. Itulah sebahagian daripada impian yang perlu digapainya. Yang pasti, ayahnya tidak akan terus bertungkus-lumus mencari wang biaya. Lelaki itu memang luar biasa. Lelaki yang menyimpan kesepian dan kesunyiannya. Menyembunyikan kedukaannya di sebalik wajahnya yang sentiasa tersenyum. Dia tahu tentang itu.
            Peristiwa yang berlaku kira-kira sepuluh tahun yang lalu telah menyebabkan lelaki itu kehilangan isterinya; dia pula kehilangan kasih sayang seorang ibu. Suatu takdir yang hakiki.
            “Adiwati, jangan sesekali kamu bimbang tentang ayah di sini. Percayalah, ayah masih mampu menghadapinya. Kegembiraan dan kedukaan, keriangan dan kesunyian adalah asam garam dalam hidup. Cinta dan kesetiaan ayah pada tempat ini masih kuat dan utuh,” pesan ayahnya pada suatu hari, sebelum dia mendaftarkan diri di sekolah berasrama di pekan. Pada ketika itu, hatinya amat berat untuk meninggalkan ayahnya. Apatah lagi dengan keadaan fizikal ayahnya yang begitu – kudung sebelah kakinya. “Jika Wati tidak mahu memenuhi impian ayah, penuhilah hasrat ibu yang mahu melihat Wati menjadi orang yang berpendidikan tinggi.”
            Adiwati tewas ditelan kata-kata ayahnya. Dia sedar, bukan semua rakannya berpeluang untuk menyambung pelajaran di sekolah berasrama penuh. Dialah murid orang asli Temiar pertama di daerah itu yang berjaya memperoleh 5A dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR). Dia telah diberikan pelbagai anugerah dan penghargaan termasuk daripada kerajaan negeri.
            “Peluang tidak selalu datang; sesekali peluang itu datang, jangan dilepaskan, Adiwati,” begitu pesan ayahnya mengakhiri bicara mereka.
            Itulah yang sedang dilakukannya. Berusaha segigih mungkin untuk mencapai cita-citanya. Di samping itu, dia perlu menyerap segala tekanan di sekolah berasrama penuh yang dianggap elit itu kerana status dirinya. Bukan sesuatu yang mudah untuk menyesuaikan diri di situ.
            Sesekali desiran angin gunung menampar dedaun pokok yang memayungi kawasan air terjun – agak kencang dan kasar. Dahan-dahan pokok itu berderak-derak. Mergasatua yang menghuni di atas pokok-pokok itu jadi riuh – bertempiaran. Mungkin kerana ketakutan. Mungkin kerana keriangan. Entah. Daun-daun pokok hutan yang berwarna kekuning-kuningan dan hampir kering berguguran – melayang dan jatuh; ada yang menimpa banir, ada yang menimpa perdu; ada yang jatuh di permukaan air yang tenang dan damai lalu dihanyutkan hingga ke hilir sungai.
            Pada saat Adiwati asyik dan khayal, bahunya ditepuk. Dia kaget dan lantas menoleh. Seorang remaja lelaki tersengih sambil bercekak pinggang berdiri betul-betul di belakangnya – berkaki ayam dan telapak kakinya seolah-olah melekap pada bongkah batu.
            Dia sedikit jengkel apabila diperlakukan begitu. Tetapi dia menyenangi kehadiran Ucin; sahabat karibnya sejak kecil. Kebetulan usia mereka sebaya dan tinggal berjiran. Cuma nasibnya lebih baik dapat meneruskan persekolahan di bandar, manakala Ucin mengambil keputusan untuk berhenti sekolah sebaik sahaja tamat darjah enam.
            “Kau termenung sejak tadi mengapa, Wati? Sedih.” tanya Ucin.
“Kauintai aku? Tak malu!” balas Adiwati. Geram. Mahu sahaja dia mencubit lengan Ucin yang pejal itu tetapi ditahankan sahaja niatnya.
Tanpa disuruh, Ucin terus mendaratkan punggungnya di sebelah Adiwati. Adiwati menganjakkan sedikit punggungnya – tidak mahu terlalu rapat dengan Ucin.
Beberapa orang kanak-kanak yang menemani Ucin ke situ terus terjun dengan pelbagai aksi; girang. Sesekali Adiwati menutup mukanya untuk mengelakkan percikan air. Kanak-kanak itu ketawa riang melihat reaksi Adiwati. Malah, mereka semakin  galak pula menyimbah-nyimbah air ke arah Adiwati. Tidak pula Adiwati marah diperlakukan begitu. Dia senang sekali.
“Aku harap, kaudapat jenguk-jengukkan ayah aku selalu. Dia pun bukan sihat sangat. Aku pula, belum tentu dapat pulang ke sini dalam masa terdekat ini. Apatah lagi tahun ini aku akan menduduki peperiksaan SPM,” ujar Adiwati. Ada riak pengharapan pada wajahnya. Hanya Ucinlah satu-satunya sahabat yang diharapkannya.
“Soal itu, kau tak perlu bimbang, Wati. Bukankah selama kaubelajar di bandar itu aku yang selalu menemani ayahmu?” balas Ucin. Tersengih. “Kadang-kadang, aku tidur di rumahmu.”
Anak Tok Batin Bungah itu memang baik – terlalu baik sebenarnya. Jika hendak dibandingkan dengan teman-teman sebayanya yang lain di Kampung Lata Kelisa itu, ternyata Ucinlah yang paling akrab dengannya. Walaupun ayahnya merupakan pemimpin masyarakat di situ, tetapi Ucin tidak sombong. Dia disenangi oleh sesiapa sahaja.
“Terima kasih, Ucin. Aku tidak akan melupakan jasa baik engkau selama ini,” ujar Adiwati. Terharu. “Kalau ibu aku masih ada, tentu keadaan ayah tidak sesulit ini…”
Adiwati tidak meneruskan bait-bait bicaranya. Perasaannya kembali berkocak; berkocak seperti air terjun yang menuruni cerun hamparan batu di situ. Meninggalkan biuh-buih yang putih dan halus. Dia merapatkan kedua-dua belah lututnya ke dada – didakapnya kemas-kemas.
Ucin bungkam. Sesekali sepasang matanya melihat kanak-kanak yang masih bermandi-manda dengan riang di salah sebuah kolam yang terdapat di air terjun itu. Sewaktu dia masih kanak-kanak dahulu, di situ jugalah tempat dia bermandi-manda. Dan, di atas bongkah batu itu jugalah Adiwati akan duduk memerhatikannya. Dia paling suka mengusik Adiwati. Kadang-kadang, dia sengaja menyimbah-nyimbah air ke arah Adiawati sehingga Adiwati menjerit-jerit kerana kebasahan dan kesejukan.
“Kautahu, Wati. Aku akan berasa sangat sunyi kalau kau tidak ada di sini,” kata Ucin tiba-tiba.
“Ucin, kenapa emosi sangat ni? Aku bukan ke mana pun. Aku ke bandar tu semata-mata untuk belajar. Dunia aku, kehidupan aku, semuanya di sini, Ucin,” balas Adiwati. Entah berapa kali dia harus meyakinkan Ucin – anak muda yang bertubuh tegap dan gemar membungkus kepala untuk menutupi rambutnya yang keriting dengan sapu tangan besar berwarna merah. Walaupun masih remaja, tetapi susuk tubuhnya kelihatan seperti orang dewasa. Jelas ketara otot-otot pejal di badannya.
“Kau tak akan berasa sunyi, Ucin. Percayalah, bau segar aroma hutan, nyanyian mergastua, siulan angin dari gunung, dan dendangan air terjun di sini akan setia menemani engkau,” tambah Adiwati. “Aku akan pulang ke sini juga akhirnya. Itu sumpah dan janji aku pada tanah ini.”
Itulah keazaman yang seringkali diulanginya. Dia tidak pasti sama ada ikrar yang dilafazkannya itu dapat menyuntikkan keyakinan dalam diri Ucin.
“Andai pada suatu hari nanti aku ditakdirkan untuk meninggalkan daerah ini juga, kauharus belajar untuk menerimanya, Ucin. Kita tidak boleh selama-lamanya menolak takdir.” Adiwati bersuara lembut; semersik belaian angin petang yang mengelus-elus wajahnya.
Ucin mendengus untuk melepaskan keresahannya – memuntahkan kebimbangannya. “Aku sekadar memikirkan segala kemungkinan, Adiwati. Suatu hari nanti, kau akan berjaya dalam peperiksaan dan melanjutkan pelajaran ke menara gading. Engkau aku mendapat segulung ijazah dan memperoleh pekerjaan yang baik – di kota. Aku?” luah Ucin. “Bakal di sini sampai bila-bila.”
Itulah ungkapan yang keluar daripada mulut Ucin setiap kali dia akan kembali ke bandar setelah menghabiskan cuti persekolahan akhir tahun. Dalam keadaan itu, Adiwati lebih suka mendiamkan diri. Dia tidak mahu terus berdebat tentang keresahan yang membelenggu sahabat karibnya itu. Jika tersalah kata, pasti akan berpanjangan – berlarutan. Dia tidak mahu bermasam-masam muka dengan Ucin hanya disebabkan sesuatu yang masih kabur.
“Malam ini Kintan bertunang. Kau pergi ke rumahnya?” tanya Ucin; melarikan tajuk perbincangan setelah tiada respons daripada Adiwati.
“Kintan? Anak Pak Angah? Muda lagi bukan?” balas Adiwati. Tersenyum.
“Dapat orang kampung sebelah…. Kampung Batang Nibung. Sudah jodohnya. Belajar pun tidak ke mana, kahwin sajalah!” ujar Ucin dengan nada berseloroh. “Tidak rugi apa-apa. Dapat anak Tok Batin Itam. Ada perniagaan kraf tangan di pekan.”
Terbeliak biji mata Adiwati. “Ajis? Bukankah dia sudah berumur? Kalau tak silap, hampir empat puluh tahun umurnya.”
Ucin angguk.
Adiwati senyum sendiri. Ajis bukanlah orang yang asing baginya. Dialah pelanggan tetap lukah yang dibuat oleh ayahnya. Malah, kebanyakan kraf tangan yang dijual oleh Ajis di kedainya merupakan hasil tangan orang-orang Asli sekitar kawasan itu.
Tidak semena-mena, Adiwati teringat akan seseorang – ibunya. Memori yang ditinggalkan oleh wanita masih kekal dalam ingatannya; terus mengalir dan jernih seperti air terjun Lata Kelisa.

Tidak ada komentar: